Unamuno i el dia de la Hispanitat

image

Espill d’insolències (Bromera, 2000)

Escrit avui fa 18 anys!

12-X-96

​Ho recorda la premsa del dia: avui fa 60 anys que Miguel de Unamuno pronuncià un rellevant, tot i que improvisat, discurs a Salamanca que li costà més d’un disgust.
​”Estáis esperando mis palabras. Me conocéis bien y sabéis que soy incapaz de permanecer en silencio. Callar, a veces, significa mentir, porque el silencio puede interpretarse como aquiescencia”.
​Així va començar l’autor de Del sentimiento trágico de la vida, en la seua angoixant contestació a un tal professor Maldonado. Millán Astray s’hi posà per l’entremig i udolà amb el seu més tràgic encara ! Viva la muerte !
​”Acabo de oír el grito necrófilo y sin sentido de ¡ Viva la muerte ! Esto me suena lo mismo que ! Muera la vida ! Y yo, que me he pasado la vida creando paradojas que provocaron el enojo de los que no las comprendieron, he de decirles, como autoridad en la materia, que esta ridícula paradoja me parece repelente. Puesto que fue proclamada en homenaje al último orador, entiendo que fue dirigida a él, si bien de una manera excesiva y tortuosa, como testimonio de que él mismo es un símbolo de la muerte”, espetà de nou don Miguel.
​”Muera la inteligencia”, retronà Millán Astray.”! No ! Mueran los malos intelectuales”, l’acabà d’empastrar don José María Pemán.
​”Este es el templo de la inteligencia –insistí Unamuno–, y yo soy su sumo sacerdote. Vosotros estáis profanado su sagrado recinto. Yo siempre he sido, diga lo que diga el proverbio, un profeta en mi propio país. Venceréis, pero no convenceréis. Venceréis porque tenéis sobrada fuerza bruta. Pero no convenceréis, porque convencer significa persuadir. Y para persuadir, necesitáis algo que os falta: razón y derecho en la lucha. Me parece inútil pediros que penséis en Espanya”.
​Don Miguel de Unamuno, basc de naixement, però espanyol professional, morí de vell, segons conten. Però, amb tota seguretat, les campanes degueren voltejar a albat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *